Blog-A-Tivity

Over vallende appels, ingenieuze inzichten en andere wonderbaarlijke momenten van inspiratie. Kortom, een blog over zelfontplooïng en de eigenaardigheden der creativiteit en het leven. :-)

Creatieve mini-reus Nintendo

Wie had gedacht dat slingeren met een nepstokje zo in goede aarde zou vallen?

Wie had gedacht dat slingeren met een nepstokje zo in goede aarde zou vallen?

Zolang ik mij videogames kan heugen, heeft Nintendo altijd een prominente plek gehad in mijn herinneringen. Maar waar dat vroeger was omdat ze simpelweg een monopolie op gamen hadden is dat nu wel anders met de Xbox van Microsoft en Playstation van Sony. En ondanks dat Nintendo niet meedoet aan de hardware-race krijgen ze het toch voor elkaar om telkens weer positief te verbazen. Hoe blijft deze mountain-gone-midget ontwikkelaar toch telkens scoren?

Het antwoord zit hem voornamelijk in de creatieve focus van Nintendo. Ze zijn het levende bewijs dat als je goed inzicht hebt in de onbewuste behoeften van je beoogde gebruikers en hierop in kan spelen, dat je helemaal geen miljarden aan de ontwikkeling van nieuwe super-snelle hardware hoeft te spenderen om mee te blijven doen. Nee, Nintendo is slim en denkt ‘out of the box’. Ze concentreren zich op de ‘ervaring’ van de gebruiker en hebben hier overduidelijk erg hard over gepeinsd. en ontwikkeld machines met kwaliteiten die nog nooit eerder op de markt zijn gekomen en een volledige nieuw publiek (en behoefte bij het bestaande publiek) aanspreken.

Denk hierbij aan de Wii, met de Nunchuck als besturing/controller, waardoor beweging in de echte wereld van belang werd en de gebruiker nog net even wat meer letterlijk betrok bij de spellen. Bowlen door je arm te bewegen alsof je de bal rolt, tegen elkaar boksen alsof je een lelijke mep verkoopt – wat soms nog weleens het geval wilde zijn als je het polsbandje van de Nunchuck niet goed om had. Het zorgt allemaal voor een ‘lean forward experience,’ zoals User Centered Design docent Charlie Mulholland aan de Hoge School van Amsterdam het noemt. Een betrokken deelname aan de activiteit in plaats van een passieve. De effectiviteit was zelfs zo dusdanig goed, dat Sony en Microsoft Nintendo na-aapte in de vorm van Playstation Move en Xbox Kinect om er vervolgens een eigen twist aan te geven.

Of deze creativiteit nu een noodzaak door gebrek aan geld was of een principiële instelling om de gamingwereld naar hogere regionen te tillen valt te betwijfelen, de waarheid zal in het midden liggen. Feit is wel dat innoverende machines zoals de Wii gigantisch goed hebben verkocht. De opvolger van de Wii, de Wii-U verkoopt in ieder geval een stuk minder goed. Maar wat wil je? Je controller als tweede scherm gebruiken is een heel stuk minder innovatief dan de volledige gamewereld opnieuw uitvinden met besturingselementen die veel deden denken aan Minority Report. Stiekem toch wel het walhalla van elke game- en multimedia designer. Nintendo zou er dan ook goed aan doen om minder op al bestaande trends mee te liften dan proberen het wiel op uit te vinden. Want zeg nou zelf, een tweede scherm dat zagen we al jaren bij de PC en ook hierbij wordt er maar sporadisch gebruik van gemaakt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 4 oktober 2013 door in Producten, RL en getagd als , , , , , , .

Blog statistieken

  • 338 hits

Archief

Follow Blog-A-Tivity on WordPress.com
%d bloggers liken dit: