Blog-A-Tivity

Over vallende appels, ingenieuze inzichten en andere wonderbaarlijke momenten van inspiratie. Kortom, een blog over zelfontplooïng en de eigenaardigheden der creativiteit en het leven. :-)

Inzicht momentje: even doorbijten!!!

Hmm, dat kan nog wel even duren voordat ik daar doorheen ben..

Hmm, dat kan nog wel even duren voordat ik daar doorheen ben..

Een goede middag mijn aimabele lezers,

Deze week wil ik het graag hebben over een SRP week welke ik zojuist achter de rug heb. SRP staat voor Studie Regie Punt en houd kort door de bocht in een kleine cursus van een week aan de. Zoals de titel u wellicht al deed raden, het was een weekje om de rest van mijn leven stilletjes aan te blijven denken.

Ik had voor mijn SRP gekozen voor “Creatieve Obsessie”. De cursus betekende dat ik mij gedurende een week in een obsessie diende te vast te bijten waar ik normaal gesproken, om welke reden dan ook, van afhaak. Het was de bedoeling om nu niet eens af te haken en een logboek bij te houden van mij ervaringen. Wat ging er goed, wat viel je op, waar liep je tegenaan en hoe heb je jezelf hier overheen gezet? Het klonk als een cursus waarvan ik dacht dat, en ik geef het hier eerlijk toe, het wel een makkelijk te scoren puntje voor mij zou zijn. En inderdaad, de obsessie kiezen was niet moeilijk, het was zelfs bijzonder makkelijk. Ik mocht namelijk, mits goed beargumenteerd, iets kiezen waar ik al heel veel interesse in had.

Ikzelf heb een buitengewoon grote en wellicht aan ongezonde grenzende interesse voor het spelen van role-playing games (RPG), met name de MMO Star Wars: The Old Republic (swtor). Het zal dan niet zo verbazingwekkend klinken wanneer ik hier mededeel dat ik me maar niet los kon wrikken om hier iets mee te doen. Ik heb het geprobeerd, eerlijk waar! Ik dacht er bijvoorbeeld aan om eindelijk eens die gigantische stapel boeken, welke toch stilaan zondevloed proporties op mijn kamer begint aan te nemen, te gaan lezen…

Maar natuurlijk diende er aan het einde van de week wel iets tastbaars ingeleverd te worden. Nou ja, tastbaar is niet het juiste woord, eerder iets zichtbaars. En ik kan nog zoveel gelezen hebben, maar daar overtuig ik natuurlijk geen docent me, hoe charmant ik soms ook kan zijn. Trouwens, om nu in een week een aantal boekverslagen te schrijven is ook zo duf. Nee, ik besloot al snel om iets anders te doen, namelijk het uitschrijven van de role-play sessies op mijn game (en hiermee stiekem toch terug te grijpen op RP). Ik maak bijna altijd aantekeningen met het idee dat als deze uitgeschreven zouden zijn, ze een mooi boekwerk kunnen vormen. Helaas wil ik nog weleens de zin verliezen in het uitschrijven als ik kijk naar de zes kantjes aan aantekeningen in mijn vele notebooks.

Ik kreeg, lichtelijk tot mijn verbazing, vol enthousiasme toestemming om dit te gaan doen, en bedacht me al snel hoe ik dit aan zou willen pakken. Ik wilde een Tumblr account aanmaken, onder andere om de reden dat Tumblr op mij een wat luchtigere indruk maakt en bovendien dacht ik er al een tijdje om er ééntje aan te maken. Niet in de eerste plaatst omdat een aantal van mijn vrienden zeer gedreven Tumblrs… tumbelaars… nou ja, dat zijn.

De eerste dag van mijn SRP week ging dan ook op aan het uitvogelen en -werken van een thema waar ik tevreden mee was. Mijn grote godheid, zijn er veel thema’s te vinden op Tumblr! Ik wilde al bijna opgeven simpelweg omdat geen enkele van de thema’s welke ik probeerde precies was wat ik zocht. Ik moest echter door, ik had hier immers voor gekozen en moest toch, al is het wellicht was schools, dat puntje halen. Nadat ik dat eindelijk voor elkaar had, begon ik content op de site aan te brengen. Als eerste plaatste ik een paar biografieën van de 14(!) figuren welke ik speel. Hierna begon ik enkele verhalen al uit te schrijven, en voordat ik het wist was het alweer 04:00. Zoals u aardige lezers ongetwijfeld kunnen beamen – de tijd vliegt wanneer je plezier hebt.

Op de donderdag van de week gingen we tevens aan de slag met het creëren van een stop motion clip. Ik zal er niet al teveel over uitweiden, maar wat is me dat een pokkenwerk zeg! Eerst alles schilderen, tekenen, uitknippen en maken, om vervolgens frame voor frame een foto te schieten en uiteindelijk een clip in elkaar te plakken. Af en toe had ik het even gehad en merkte ik dat wat vaker ‘spontaan’ de gedachte om naar de wc te gaan verrassend veel naar voren kwam. Het is echter met wat doorzetten gelukt en het tenenkrommend grappige en glimlach brengende resultaat mag er wezen. Ik was trots op mijzelf en mijn team

YAGNABB w.i.p. :P

YAGNABB w.i.p.

Onderweg naar huis bedacht ik me ineen iets frappants… Keek ik deze week eerst niet tegen sommige dingen op? Had ik niet meerdere malen dat gevoel van opgeven waar ik onderdoor aan dreidge te gaan? En raakte het mij als een kogel door het brein, zoals je wel vaker in tekenfilms zo’n flits van realisatie geïllustreerd ziet – deze week ging niet over het kiezen van een CMD toepasselijke obsessie en ook niet hoe goed je de keuze kom beargumenteren. Nee, het ging om het vasthouden, het doorzetten van de obsessie door mentale barrières heen, en hopelijk een beetje inzicht mee te geven vanuit de ervaring van het eindresultaat. Dat je toch iets moois kan maken, zelfs als je het even niet ziet zitten. Dat je iets prachtigs kan maken als je maar door blijft gaan, blijft geloven, en je jezelf niet teveel dwars moet laten bomen door stomme gedachteconstructies en idealen over dat alles maar altijd perfect dient te zijn.

Of niet. Misschien waren het wel gewoon twee kunstenaressen welke hun brood proberen te verdienen door een cursusje in een week aan de HvA te geven. Uiteindelijk maakt het weinig uit. Niemand kan me deze ervaring en inzichten meer afnemen, ze hebben me gevormd als persoon, hoe klein dan ook. Op naar de volgende week. Moge ze mij net zo persoonlijk inspireren als deze week dat deed. J

Toedels!

Elroy ^^

Ps. Voor een enkeling welke zich mag afvragen wat ik precies met role-playing bedoel, verwijs ik graag naar het desbetreffende artikel op wikipedia. 🙂

Pps. En voor degene die zich afvragen waar mijn Tumblr te vinden is, <= klik daar. 😀

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 maart 2014 door in CMD, Inzicht Verkrijgen, RL, Spontaan en getagd als , , , , , , , , , , , .

Blog statistieken

  • 336 hits

Archief

Follow Blog-A-Tivity on WordPress.com
