Blog-A-Tivity

Over vallende appels, ingenieuze inzichten en andere wonderbaarlijke momenten van inspiratie. Kortom, een blog over zelfontplooïng en de eigenaardigheden der creativiteit en het leven. :-)

Consulteren met guildies

Doe eens wat out of the box en heb plezier met je guild op een andere manier.

Doe eens wat out of the box en heb plezier met je guild op een andere manier.

Zoals een enkeling onder de lieftallige lezers zullen weten, is ondergetekende een fanatiek aanhanger van het fenomeen MMO (Massive Multiplayer Online). En nu zullen jullie wel denken, waarom meldt je dit op een blog over creativiteit? Welnu, omdat ik heb gemerkt, in mijn vele jaren van het spelen van MMO’s, dat de eerste M’s nogal wat organisatorische creativiteit eisen als men deze wilt laten werken. Graag deel ik hier het één en ander over op mijn blog puur en alleen omdat ik zoveel van MMO’s houdt en wellicht in de hoop om een aantal vooroordelen onderuit te halen.

Een guild leiden op een MMO kan een behoorlijke ingewikkelde taak zijn. Voor degene die geen duidelijk beeld hebben bij wat een MMO precies inhoud, bedenk je 50 mensen in een hal die allemaal de aandacht van de spreker opeisen terwijl deze probeert de menigte geblinddoekt in goede banen naar de nooduitgang te begeleiden met zijn handen gebonden op de rug. Heb je ongeveer een inbeelding? Mooi! Want dit is precies hoe het af en toe kan voelen om een zogenoemde ‘guild master’ te zijn. Mensen spelen een MMO uiteraard voor hun plezier, en nadat ze een bepaald iets in het spel ongeveer 20 keer hebben gedaan, begint de sleur er aardig in te zitten. En zoals zoveel mensen nog weleens neigen te doen wanneer het een verslaving – excuus – hobby betreft die ten einde dreigt te komen, klampt men zich wanhopig vast aan die ervaring van de eerste keer dat ene kasteel doen. Ze klagen bij het minste geringste dat hen uit de illusie van ontkenning dreigt te halen. Dit wordt nog eens verergert doordat de klager veilig achter een monitor ergens ver weg zit. Het behoeft weinig verdere uitleg dat op deze momenten het leiden van een guild meer als een baan aanvoelt.

Dus het einde van de huidige beschikbare inhoud van een MMO is in zicht en het zweet breekt je als je aan de nieuwe ronde klaagzang denkt. Wat nu? Tijd om creatief te worden! Ik zeg altijd dat een MMO pas begint bij de huidige inhoud en ze zijn alleen zo leuk als de mensen waar je mee samen speelt. Het sociale aspect is de drijfveer die zowel tijdens als buiten de voorgeprogrammeerde inhoud de lijm vormt tussen jou, de anderen en de game. Het is dus zaak om hier gebruik van te maken in de vorm van zelfverzonnen events. De programmeurs zijn natuurlijk ook niet helemaal van gisteren en realiseren zich dat spelers dikwijls de huidige beschikbare content waarschijnlijk sneller doorspelen dan dat het gecreëerd word. Ze hebben daartoe dan ook verschillende tools beschikbaar gesteld welke guilds in staat stellen om hun eigen inhoud te creëren en zo je guildmembers tot de volgende update gelukkig te houden.

Met events kan je heel globaal denken aan een toernooi voor je guild, waarin je prijzen beschikbaar stelt voor de winnaars. Dit is natuurlijk dikke pret, vooral als guildmembers aan elkaar gewaagd zijn. Het nadeel is dat je natuurlijk tegenover elke winnaar een aantal verliezer hebt en vooral de hevig verslaafden – excuus – de professionele hobbyisten zullen laten merken in welke mate zij zich benadeelt voelen. Wedstrijd events zijn alleen leuk als je ze in een voldoende aantal hebt voorbereid, waardoor anderen ook het gevoel krijgen dat ze kans maken op winst.

Een specifieke event waarbij je dit wedstrijd minder hebt is een massale RP (roleplay) event. Je creëert met de hele guild een verhaal en in roleplay speelt zich alles af in overleg en goedkeuring met elkaar. Als je het goed organiseert een aanpakt kan je zelf verhalen met andere guilds creëren waar honderden mensen aan mee kunnen doen. Uiteraard is RP niet voor iedereen weggelegd, maar als je op een speciaal aangeduide RP server zit, zoals ongetekende, dan zullen de meeste van je guildmembers wel in meer of mindere mate een interesse hebben voor roleplay.

Het maken van zo’n gigantische roleplay kan echter nog een hele taak zijn. Als allereerst moet je met een basis voor een verhaal komen, een gebeurtenis welke zich af gaat spelen in het gebied op het spel van jou keuze. Als je jezelf hier eenmaal doorheen hebt geworsteld, dan is het eerst zaak om te kijken of dit verhaal werkbaar is. Hiermee bedoel ik of mensen op z’n minst kunnen vinden in het verhaal. De verhaaldetails laat je vaak juist achterwege, omdat RP zoals een interview een spontane activiteit karakter heeft.

Vervolgens moet iedereen op de hoogte gebracht worden van dit verhaal en alle details (wanneer en waar begint het, wie zijn de begeleiders van de roleplay, wat mag wel en wat mag niet, etc.). Hiervoor is het zaak dat je guild een website heeft. Nu kan iedereen die een guild heeft (maar ook als je geen guild hebt hoor) tegenwoordig bijzonder gemakkelijk een website met forum aanmaken op websites zoals http://www.enjin.com, dus dit zal geen probleem zijn. Maar maak er wel eentje aan, besteed aandacht aan de looks en het gebruikersgemak en wijs je guildmembers erop dat alle informatie hierop terug te vinden is. Voor een voorbeeld kunnen jullie in de links aan de linkerkant van de pagina de website bekijken welke ik voor mijn eigen guild heb gemaakt.

Als allerlaatste is het belangrijk dat je mensen aanstelt die je helpen de hele roleplay te begeleiden. Het is onmogelijk om in je eentje meer dan 50 en soms zelfs 100 tot 200 spelers te begeleiden en ondersteunen in hun roleplay. Mocht je dit toch proberen dan resulteert het ongetwijfeld alleen maat in pure chaos, en met dit, een zeer slechte ervaring voor je guildmembers (buiten het feit dat je de klagers nog een handvat geeft om voor problemen in je guild te zorgen). Over het algemeen zullen de mensen die je doorgaans al helpen met het draaiend houden van de guild deze functie vervullen, maar wellicht kan je die ene persoon die zich juist wat uitgesloten voelt de verantwoording geven en zo de cohesie in je guild versterken.

Al met al is dit slecht één voorbeeld over hoe creativiteit een belangrijke rol speelt in het beheren van een guild in een MMO. Andere voorbeelden zouden kunnen zijn dat je op de website van de MMO zelf een gevecht voor de hele server over een bepaald gebied organiseert. Het belangrijke is dat je polst wat voor klachten mensen hebben, probeer hierbij wat dieper te gaan dan het antwoord ‘ik verveel me,’ en hier een gepaste oplossing voor bedenkt. Misschien dat je wacht op een droom voor de perfecte inspiratie, misschien dat je een berglading post-it’s gebruikt en met verschillende ideeën kan komen of deze combineren. Het maakt allemaal niet uit, zolang je maar niet achterover gaat leunen en hoopt dat het vanzelf overwaait. Want als je dat doet, zul je merken dat men gaat twijfelen over je leiderschaps-kwaliteiten, met alle problemen van dien.

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 10 oktober 2013 door in SMMO.

Blog statistieken

  • 484 hits

Archief

Follow Blog-A-Tivity on WordPress.com